ارائه جدیدترین روش ها و مهارت های نوین بالینی به اعضای هیات علمی در قالب دوره های آموزشی

08.jpg - 8.39 kBمسئول مرکز جامع مهارت‌های بالینی و فن‌آوری‌های نوین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: ارائه جدیدترین روش ها و مهارت های نوین بالینی به اعضای هیات علمی در قالب دوره های آموزشی یکی از مهمترین برنامه هایی است که پیگیری و اجرا می شود.  

دکتر رضا اخوان در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: در فصل بهار امسال 10 کارگاه آموزشی از مجموعه کارگاه‌های الف تا ی طراحی آزمون‌های استدلال بالینی با تمرکز بر آزمون‌های KFT و E-PMP و به منظور توانمندسازی اعضای هیأت علمی و همچنین دستیاران تخصصی رشته‌های متقاضی به 2 صورت حضوری و وبیناری برگزار شد.

وی افزود: این کارگاه‌ها طی ماه های فروردین و اردیبهشت با حضور اساتید و دستیاران تخصصی گروه‌های داخلی، جراحی اعصاب، جراحی عمومی، قلب و عروق، مغز و اعصاب، اطفال، عفونی، ارتوپدی، زنان و مامایی، انکولوژی و پوست برگزار شد.

مسئول مرکز جامع مهارت‌های بالینی و فن‌آوری‌های نوین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ضمن اشاره به ارزشیابی صورت گرفته در خصوص مهارت‌های بالینی و فناوری‌های نوین آموزشی، بیان کرد: با توجه به امکانات مرکز جامع مهارت‌های بالینی و فناوری‌های نوین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ؛آزمون OSCE دستیاران تخصصی طب اورژانس را به شکل تلفیقی که از مجموعه ایستگاه‌های مهارت انجام پروسیجر،  HISTORY TAKING AND PHYSICAL EXAMINATION، مهارت کار تیمی، پروفشنالیسم و مهارت‌های ارتباطی به موازات ایستگاه‌های ارزیابی الکترونیک استدلال بالینی با نرم‌افراز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شکل مجمع (ایستگاه‌های همزمان تعاملی/الکترونیک) برگزار گردید که یک نمونه از استانداردترین آزمون‌های  OSCE با CONTENT COVERAGE بالا جهت ارزیابی حداکثری COMPETENCYهای مورد انتظار فراگیران است برگزار کرد.

وی تصریح کرد: برگزاری آزمون‌های الکترونیک PMP و KFP در قالب نرم‌افزار استاندارد وزارتخانه جهت دستیاران تخصصی گروه‌های چشم پزشکی، عفونی، داخلی، نورولوژی، زنان و مامایی و غیره نیز طی 3 ماهه اخیر صورت پذیرفت که همه این موارد نمایانگر اُفُق پیش رو در این حوزه بوده است.

مسئول مرکز جامع مهارت‌های بالینی و فن‌آوری‌های نوین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که همواره بر بروز بودن آموزش‌ها و مهارت‌های نوین بالینی توجه شده است، تأکید کرد: در کنار توانمندسازی اعضای هیأت علمی و در راستای نهادینه کردن جایگاه استدلال بالینی در بین دانشجویان پزشکی UNDERADUATE جلسات وبیناری به شکل منظم (به طور متوسط 2 جلسه در هر ماه) در بستر اسکای روم و با همکاری خود دانشجویان در انجمن علمی برگزار می‌شود و در آخرین جلسه آن که 21 خرداد ماه امسال برگزار شد بالغ بر 600 نفر حضور داشتند و این میزان مشارکت آن هم در یک روز تعطیل نمایانگر استقبال فراگیر دانشجویان از برنامه‌های آموزشی منطبق بر این الگو است.

دکتر اخوان خاطرنشان کرد: مرکز جامع مهارت‌های بالینی و فن‌آوری‌های نوین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری را فراهم کرده تا فراگیران مقاطع مختلف پرستاری، پزشکی عمومی، دستیاران تخصصی و فلوشییپ‌های تخصصی و فوق‌تخصصی بتوانند یادگیری را از محیط‌های شبیه‌سازی شده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بی‌خطر و ایمن به محیط‌های بالینی تعمیم دهند تا به این ترتیب علاوه بر ارتقاء سطح آموزش، کیفیت مراقبت از بیماران افزایش یابد.

وی بیان کرد: استقرار قطب تکنولوژی آموزشی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه، کلاس‌های آموزشی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزش پزشکی و لابراتوار تکنولوژی آموزشی دانشگاه(ETL)  در این مرکز سبب شده تا ارتباط تنگاتنگ و کارگشایی بین اعضای هیأت علمی بالینی شاغل در بیمارستان و صاحب‌نظران و دانشجویان رشته تکنولوژی آموزش پزشکی برقرار گردد که یقیناً با توجه به نیازسنجی اصولی منتج از این همکاری و سیاست حمایتی دانشگاه و مرکز از شرکت‌های دانش‌بنیان، از دل چنین همکاری سازنده‌ای، شاهد حرکت در بستر دانشگاه‌های نسل سوم و پژوهش در آموزش‌های هدفمند، توسعه کارآفرینی، تولید سرمایه و ارتقاء امید و نشاط در جامعه دانشگاهی خواهیم بود.