برگزاری بیش از 1500 کلاس مجازی در دوران پاندمی کرونا در دانشکده بهداشت

198.jpg - 35.41 kBرییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهارکرد: پس از پاندمی کرونا، تجهیزات لازم برای ارائه آموزش مجازی در این دانشکده فراهم شد که در این راستا 1582 کلاس مجازی برگزار شد.

دکتر محمد صفریان به مناسبت هفته آموزش در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه دستاوردهای مهم دانشکده در حوزه آموزش به خصوص آموزش مجازی در چند حوزه رعایت نظم آموزشی برنامه طرح درس و حضور و غیاب مستمر دانشجویان علاوه براین توانمند سازی اساتید در حوزه بارگذاری مطالب آموزشی و... است، خاطر نشان کرد: از ابتدا براین اساس برنامه ریزی شده است که استادی که طرح درس را تهیه نکند گواهی دریافت نکند و گزارشاتی که ما دریافت کردیم از نظم خوب آموزش و دوره ها خبر می دهد.

وی با بیان اینکه ارزیابی امتحانات هر ترم و ارزیابی عملکرد اساتید و گروه ها به صورت مستمر انجام می شود؛ ادامه داد: علاوه براین در هر ترم بین یک تا دو بار این کار انجام می شود.

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: درارتباط با آموزش مجازی به علت کرونا به جز یکی دو ماه ابتدایی که هنوز  امور آموزش مجازی نظم پیدا نکرده بود، در بقیه مدت سال گذشته و ابتدای امسال تاکنون کلاس ها به صورت کاملا منظم برگزار شده و پایش عملکرد اساتید و ارزیابی دانشجویی و گزارش خود اساتید به خوبی صورت گرفته است.

 دکتر صفریان با بیان اینکه در حال حاضر  تقریبا برای همه کلاس ها امکان اموزش مجازی وجود دارد اما به طور ویژه 5 کلاس برای برگزاری کلاس مجازی آماده است، عنوان کرد: علاوه براین در یک مرکز اموزش مجازی امکانات لازم فراهم شده است و با یک تلویزیون بزرگ تاچ زمینه برای آموزش مجازی دانشجویان آسانتر شده است.

وی با اشاره به اینکه استاد همانند یک کلاس حضوری قدرت مدیریت کلاس را دارد و حضور وغیاب دانشجویان و سوال و جواب اساتید به طور منظم انجام می شود، ابراز کرد:  بالای 85 درصد کلاس ها به این شکل اداره می شود اما اساتید در کلاسهای همزمان مطالب را به صورت افلاین بارگذاری می کنند.

وی با اشاره به اینکه هر ترم گزارشات در شورای آموزشی تبادل نظر می شود و به گروه ها نیز پس خوراند داده می شود و هر کس می تواند عملکرد خود را ارزیابی کند، بیان کرد: از نظر امکانات اموزشی امکانات دوربین فول اچ دی میکروفون و تجهیزات کاملا حرفه ای است و روند کلاس ها پایش می شود.

 دکتر صفریان بیان کرد: 1582 کلاس مجازی در سال تحصیلی 99 -1400 برگزار شد و  برای هر درس 18 جلسه در نظر گرفته شد تنها برای ورودی های جدید به دلیل تاخیر در ثبت نام برای هر درس 12 جلسه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه امتحانات به شکل مجازی بارگذاری و سعی شده با حداکثر ایمنی این اقدام انجام شود، بیان کرد: در خصوص کلاس های آموزشی نیز سعی شده بیشتر کلاسها به صورت آنلاین برگزار شود و در برخی از موارد کلاس ها به صورت آفلاین و با بارگذاری فیلم آموزشی و مطالب آموزشی انجام شده است به عنوان مثال در گروه آموزش بهداشت 214 کلاس در گروه به صورت آنلاین و 84 کلاس بارگذاری به صورت افلاین انجام شده است یا در گروه امار 153 کلاس انلاین و 137 افلاین برگزار شده است.

رییس دانشکده بهداشت با اشاره به اینکه برای توانمندسازی اساتید، مسئول آموزش مجازی تک تک اساتید را نسبت به نحوه اجرای کلاس و بارگذاری فایل اموزش دادند، بیان کرد: در شرایط پاندمی کرونا دفاع های دانشجویی با حضور داوران و دانشجویان در فضای مجازی به صورت مستمر برگزار می شود.

دکتر صفریان با بیان اینکه آموزش مجازی آسیب های خاص خود را دارد ، بیان کرد: استفاده از محضر حضوری اساتید فرصت خوبی برای دانشجویان بود که بتوانند به جز مطالب درسی  به مطالب گسترده تری نیز دسترسی پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان دکتری غیر از یک مقطع کوتاه همه آموزش ها را حضوری دریافت کردند، بیان کرد: کرونا تهدید به حساب می آید اما وقتی ارتباط در فضای مجازی را توسعه دهیم می توان از حضور اساتید مختلف از سراسر دنیا به عنوان یک فرصت بهره برد.

دکتر صفریان با اشاره به اینکه آموزش مجازی موجب آشنایی بیشتر با اساتید مطرح حوزه آمار شد، عنوان کرد: فضای مجازی زمینه حضور در سمینارهای بین المللی به شکل مجازی را  فراهم کرده است همچنین توانستیم با بهره گیری از این فضا  از حضور اساتید بین المللی هم استفاده کنیم  به خصوص  اشنایی با اساتیدی از کشورهای استرالیا،  هند، آلمان و هلند منجر شد که بتوانیم گرنت برای دانشجویان خارج از کشور دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه به واسطه ارتباط مجازی با دانشگاه یک نفر از دانشجویان دکتری تخصصی به استرالیا اعزام شد که دو مدرک دکتری تخصصی از دانشکده بهداشت مشهد و دانشگاه استرالیا به طور همزمان دریافت کند، اظهار کرد: برای دانشجویان اموزش مجازی خودبخود یک تهدید است زیرا دانشجو در محیط اکادمیک حضور نمی یابد اما از دیدگاه دیگر یک فرصت است که می توان در منزل به کسب دانش مشغول شود.