مرکز جامع مهارت ها و فناوری های نوین آموزشی در مشهد راه اندازی می شود

آخرین به روز رسانی دوشنبه, 21 خرداد 1397 06:06
بازدید: 130

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: تلاش داریم با حمایت مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه مرکز جامع آموزش مهارتهای بالینی و جراحی و همچنین تکنولوژی های پیشرفته آموزشی در حوزه آموزش مجازی و حوزه قطب تکنولوژی را برای تمامی گروه های پزشکی در سطح منطقه راه اندازی کنیم.

دکتر محمد اعتضاد رضوی در گفت‌وگو با وب دا؛ در خصوص عمده برنامه های دانشگاه در معاونت آموزشی در سال ۱۳۹۷، گفت: در سال جاری برنامه های دانشگاه در حوزه آموزش در راستای گام چهارم طرح تحول سلامت است که تحول و نوآوری آموزش و آمایش سرزمینی را در بر می گیرد.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان دانشگاه مادر و قطب منطقه ۹ آمایشی و خراسان بزرگ و به عنوان دبیر خانه تحول، متولی برنامه های تحول آموزش در تمام دانشگاه ها، دانشکده ها و موسسات آموزش عالی منطقه می باشد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ابراز داشت: ۹ دانشگاه و دانشکده مستقل در خراسان بزرگ وجود دارد که برنامه های تحول را در تمام این دانشگاه ها پی گیری می کنیم.

مرکز مهارت ها امکان تمرین و آموختن مهارت های بالینی بر روی مولاژ و سمیلاتور را ایجاد می کند

دکتر اعتضاد رضوی، تاکید کرد: در تلاش هستیم در سال جاری بخش کلینیکال نوروساینس را در سه حیطه مرکز جامع صرع، اختلالات حرکتی عصبی و اختلالات رشته های عصبی تقویت کرده تا در حوزه توسعه و رشد به همت اساتید و کارگروه نوروساینس فعالیت هایی که در شرایط فعلی انجام نمی شود را به سرانجام برسانیم.

وی اظهار داشت: در حوره تکنولوژی آموزشی مهمترین کاری که در این دوره به عنوان هدف و با توجه به بعد ملی در تلاش هستیم آغاز شود؛ ایجاد مرکز جامع مهارت ها و فناوری های نوین آموزشی است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: جهت تحقق این هدف فضای مناسب و مفصلی در بیمارستان امام رضا(ع)، ( بخش سوانح قدیم) در دو هزار متر اختصاص داده شده است تا در جهت حل یکی از مشکلات آموزشی گام مناسبی برداشته شود.

دکتر اعتضاد رضوی تصریح کرد: این مشکل به دانشجویانی باز می گردد که قبل از فرا گرفتن مراحل آموزشی و قبل از ورود به کلینیک و اتاق عمل وارد زمینه بالین می شوند و این عوارضی به لحاظ اخلاق حرفه ای برای بیماران به دنبال دارد.

 وی افزود: جهت رفع این مشکل در جهان مرکز مهارت هایی وجود دارد که امکان تمرین و آموختن مهارت های بالینی در افراد را بر روی مولاژ و سمیلاتور فرا می گیرند؛ تا شرایط ورود بر بالین و مقابله با بیمار را داشته باشند.

دانشگاه مشهد قطب تکنولوژی آموزشی در کشور به شمار می رود

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: این کار در کل کشور در قسمت مهارت های جراحی آن گونه که باید رشد نکرده است؛ در حالی که در قسمت مرکز مهارت ها همه کشور و دانشگاه ها بسیار خوب وارد شده اند و اسکیل لب بسیار خوبی وجود دارد.

دکتر اعتضاد رضوی ابراز داشت: دانشگاه مشهد قطب تکنولوژی آموزشی در کشور به شمار می رود و به دنبال مستقر کردن این قطب در بیمارستان امام رضا(ع) است تا به استقرار اسکیل لب، وت لب، درای لب و سیملاتور سنتر که مهمترین قسمت در این حوزه است دست پیدا کند.

مرکز آموزش منطقه ای سیمیلاتور جراحی در دانشگاه مشهد ایجاد می شود

وی خاطر نشان کرد: در همین راستا با حمایت وزارت بهداشت تعدادی دستگاه سمیلاتور تهیه و در این خصوص با شرکت ایدوس از تاتارستان قرار داد اولیه را بسته و بنا داریم این مکان را به عنوان «مرکز آموزش منطقه ای سیمیلاتور جراحی» معرفی کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بر اساس اعتبارات موجود کار را با یک تا دو دستگاه آغاز و در ادامه بر اساس دوره هایی که گذاشته می شود و درآمدی که ممکن است وجود داشته باشد با دستگاه های بیشتری کار را ادامه خواهیم داد.

دکتر اعتضاد رضوی ابراز داشت: امیدواریم این مرکز به همت حمایت مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه به عنوان مرکز جامع آموزش مهارتهای بالینی و جراحی و همچنین تکنولوژی های پیشرفته آموزشی در حوزه آموزش مجازی و حوزه قطب تکنولوژی برای همه گروه های پزشکی در سطح منطقه راه اندازی شود.

وی خاطر نشان کرد: در هنگام بستن قرار داد با توجه به تاکید بر رسیدن به تولید داخل، دقت داشته ایم که در متن توافق نامه انتقال تکنولوژی صورت بگیرد. در همین راستا گروه خوبی تحت عنوان ایده پردازان شریف از دانشجویان دانشگاه شریف نیز موفق شده اند یک سمیلاتور چشم بسیار خوب تولید کنند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: معروف ترین اساتید کشور این دستگاه را تائید کرده اند و دانشگاه مشهد نیز این دستگاه را با کمک بنیاد نخبگان خریداری کرده است بنابراین اولین سمیلاتور این مرکز تولید داخل است و در همین راستا از شرکت ایرانی خواسته ایم در این جا مستقر شده و با شرکت روسی تعامل کنند.

سمیلاتور چشم ایرانی از نمونه شرکت روسی پیشرفته تر است

دکتر اعتضاد رضوی بیان داشت: سمیلاتور چشم ایرانی از نمونه شرکت روسی پیشرفته تر است و بر همین اساس از شرکت ایدوس جهت بازاریابی و فروش این دستگاه کمک خواسته ایم و به دنبال این هستیم که در این تفاهم نامه به تعامل و تبادل تکنولوژی دست پیدا کنیم.

 دکتر اعتضاد رضوی بیان داشت: در حوزه مناطق آمایشی هماهنگی بین دانشگاه های منطقه در راستای اجرای برنامه های عملیاتی طرح تحول آموزش در دبیر خانه طرح تحول در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اتفاق می افتد.

وی تصریح کرد: در راستای تحول برنامه هایی وجود دارد؛ که باید در سطوح پایین (سطح دانشکده های تابع دانشگاه، گروه های آموزشی و برنامه های آموزشی) اتفاق بیفتد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: بسته های تحول شامل بسته های مشترک ( آموزش پاسخگو و عدالت محور، بین المللی سازی و مجازی سازی آموزش، اعتلای اخلاق حرفه ای، ارتقای نظام آزمون ها، اعتبار بخشی موسسات، اعتبار بخشی بیمارستان های آموزشی و دانشگاه های نسل سوم و غیره) است.

دکتر اعتضاد رضوی تصریح کرد: این برنامه عملیاتی به صورت تجمیعی در سطح منطقه با هماهنگی دانشگاه های منطقه، در شورای معاونین آموزشی کلان منطقه و با کمک کارگروه هایی که به صورت منطقه ای تشکیل می شوند دنبال می گردد.

وی افزود: در تلاش هستیم تا در حوزه های بین المللی سازی از توانایی های دانشگاه استفاده بیشتری شود، در حوزه مجازی سازی آئین نامه هایی که برای تشویق اساتید لازم است ابلاغ شود و قسمتی از دروس اساتید (تا حدود ۳۰ درصد) به صورت مجازی و تکمیلی و بلندد(ترکیبی مجازی و حضوری) تدریس شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: امکانات لازم برای گسترش آموزش مجازی در مرکز آموزش مجازی و در دانشکده ها دیده شده است.

تلاش داریم آزمون های الکترونیک قابلیت اجرا در تمام دانشگاه را داشته باشد

 دکتر اعتضاد رضوی به حوزه نظام آزمون ها اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا تلاش کرده ایم تا آزمون های الکترونیک قابلیت اجرا در تمام دانشگاه را داشته باشد. مرکز جامع آزمون به خوبی توانسته است در سطح منطقه این مهم را مدیریت و آزمون های عمومی، منطقه ای و جامع را به خوبی به کمک اساتید دانشگاه های دیگر برگزار کند.

وی اظهار داشت: به دنبال این هستیم تا آزمون های الکترونیک در سطح گروه ها و دانشکده های مختلف روز به روز بیشتر و ارتقا پیدا کند؛ زیرا این مهم بهره وری بسیار بالایی دارد و مصرف کاغذ و برخی محصولات آزمون را به حداقل می رساند. از طرفی دیگر استاندارد سازی آزمون در آزمون الکترونیک نیز بسیار بهتر انجام می شود و این مهم فواید بسیاری را در مسیر اقتصاد مقاومتی و بهره وری از فضا و امکانات دارد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: بر این اساس مرکز جامع آزمون با ۵۰ سیستم قابلیت برگزاری آزمون های زبان انگلیسی و بین المللی و غیره را دارا می باشد و اخیرا در دانشکده پزشکی؛ مرکز آزمون الکترونیک با ظرفیت ۱۷۰ سیستم راه اندازی و این آمادگی وجود دارد که آزمون های دانشکده به صورت الکترونیک برگزار شود.

وی اضافه کرد: در دانشکده داروسازی نیز دو فضای بزرگ جهت برگزاری آزمون های الکترونیک اختصاص داده شده و حدود ۷۰ سیستم نیز در این فضا دیده شده است.

دانشگاه مشهد با ۳۰۰ سیستم به دنبال برگزاری آزمون های جامع به شکل الکترونیک است

 دکتر اعتضاد رضوی خاطر نشان کرد: به دنبال این هستیم تا در دانشکده دندانپزشکی نیز مرکز آزمون الکترونیک راه اندازی شود و در مجموع در دانشگاه به حدود ۳۰۰ سیستم جهت برگزاری آزمون به این شکل برسیم و بتوانیم آزمون های جامعی که حدد ۶۰۰ نفر شرکت کننده دارد را در دو نوبت برگزار کنیم.